Sprzedawcy mody są coraz bardziej integracyjni i zróżnicowani, z większą gamą rozmiarów i kolekcji, takich jak ciążowe, petite i wysokie. Marki wyraźnie zdały sobie sprawę z potrzeb i wymagań swojej bazy klientów, ale jak dalece inkluzywność jest naprawdę odzwierciedlona na poważnie w sektorze? Sprzedawca sukienek maxi i sukienek na studniówkę QUIZ bada...

Rosnący popyt

Detaliści są zmuszani do zmian, aby sprostać zapotrzebowaniu na bardziej integracyjny asortyment. Statystyki z PwC's UK Plus Size Clothing Market Review 2017 ujawniają, że rynek plus size jest wart około 6,6 mld funtów w 2017 roku (z czego kobiety i mężczyźni stanowią odpowiednio 4,7 mld funtów i 1,9 mld funtów). W rzeczywistości rynek ten przewyższa ogólny rynek odzieży damskiej i męskiej w Wielkiej Brytanii - demonstrując wzrost zainteresowania branży.

Przewiduje się, że ten wzrost będzie kontynuowany. W swoim raporcie PwC przewiduje, że wzrost segmentu plus size wyniesie około 5-6% CAGR (compound annual growth rate) od 2017 do 2022 roku. Co jest przyczyną tego wzrostu?

Przypisuje się temu ruchy 'Body confidence'. Jest to napędzane przez marki i influencerów plus size angażujących się w klientów i zachęcających ich do objęcia swoich krzywych i pokochania swojego ciała. Zakupy online również napędzają rynek. PwC stwierdziło, że konsumenci plus size mają większą preferencję do kupowania ubrań przez internet, a rozwój handlu elektronicznego spowodował dalszy rozwój tego rynku.

Osoby, które nie pasują do "standardowego" rozmiaru są również zachęcane do częstszych zakupów. To utorowało drogę dla takich asortymentów jak; buty o szerokim kroju, wysokie, petite i ciążowe. W chwili obecnej jest to głównie rynek odzieży damskiej, ale niektórzy sprzedawcy wprowadzili również męskie rozmiary plus size i wysokie.

Podążanie za modą

Zazwyczaj sklepy podążają za przykładem gigantów mody. Ale jeśli chodzi o rozmiary plus size i różnorodność, to właśnie marki z górnej części ulicy przejmują inicjatywę.

Na wybiegach widać już pewne zmiany. Na pokazach SS18 padł rekord 93 występów modeli plus-size/curve oraz 45 castingów dla osób transgenderowych. Większa integracja nastąpiła również w kwestii wieku, ponieważ po wybiegach przechadzało się 27 modelek w wieku powyżej 50 lat.

Rewolucja w mediach społecznościowych

Potęga mediów społecznościowych prawdopodobnie wpłynęła również na potrzebę integracji. Jak wszyscy wiemy, niezadowoleni klienci łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej mogą się wypowiedzieć, zwłaszcza jeśli czują, że są niedostatecznie reprezentowani przez firmę lub nie są przez nią reprezentowani - jest to następnie często wspierane przez internautów, którzy czują to samo.

Negatywne posty na stronie marki w mediach społecznościowych, szczególnie te, które pozostają bez odpowiedzi, są bardzo szkodliwe dla wizerunku marki. Prawdopodobnie sposób, w jaki firma radzi sobie z reklamacją online jest ważniejszy niż sposób, w jaki radzi sobie z nią w sklepie, ponieważ jest to na platformie publicznej dla wszystkich. Aby uniknąć tego niszczycielskiego cyklu, marki muszą brać pod uwagę wszystkich swoich użytkowników.

Generowana przez użytkowników natura aplikacji takich jak Instagram oznacza, że szerszy zakres mody i odzieży może być obserwowany na różnych typach ciała. W świecie mody konsument musi po prostu przejrzeć "tagi" marki lub wyszukać obrazy, które zostały oznaczone hashtagiem z nazwą sprzedawcy, aby zobaczyć zdjęcia osób noszących ich ubrania. Dzięki temu kupujący mogą zobaczyć produkty na 'prawdziwych' ludziach, a nie modelach z reklam. To znów zachęca osoby, które nie mają "standardowego" rozmiaru do zakupu nowych ubrań - motywowane być może zdjęciem kogoś, kto ma podobny rozmiar do nich w tym samym ubraniu. Wielu sprzedawców mody zachęca do tego swoich klientów, oferując im szansę na pojawienie się na stronie, jeśli użyją ich hashtagu.

Media społecznościowe również mocno promują kampanie na rzecz pewności siebie. Niektóre marki uniknęły photoshoppingu rozstępów, cellulitu i innych "niedoskonałości", które są zwykle edytowane z obrazów marketingowych w modzie. To z kolei zachęca ludzi do zaangażowania się i kupowania ubrań od tych marek, bardziej rezonując z prawdziwymi modelami.

Dzięki zaangażowaniu wszystkich, jasne jest, że świat mody staje się coraz bardziej inkluzywny.

Źródło obrazu

Warto przeczytać